3 spørgsmål du skal stille når du vælger backupleverandør
I 2024 stræber de fleste virksomheder efter at 80% af deres IT skal køre i skyen, ifølge en McKinsey-rapport. Efterhånden som flere mennesker arbejder eksternt og benytter sig af cloud-baserede samarbejdsværktøjer som fx Microsoft 365 og Dynamics 365, producerer de flere data, der kan udgøre en risiko for tab af data.
Det skyldes, at de fleste cloud-leverandører ikke tilbyder komplet databeskyttelse som standard – de anbefaler faktisk ofte en tredjeparts backup-løsning – så mange brugere er afhængige af eksterne partnere for at beskytte deres kritiske aktiver.
Alle backup-udbydere tilbyder en form for backup, men det er her, lighederne slutter. Hver enkelt besidder forskellige ekspertiser og tilbyder forskellige tjenester, hvilket giver dig mulighed for at finde den leverandør, som passer bedst til dig.
Alligevel kan det være svært at vide præcis, hvilke funktioner du har brug for, især hvis du migrerer fra on-prem-tjenester. En cloudbackupløsning kan leveres med unikke funktioner, og uden at forstå ens behov kan det være svært at identificere en passende backupudbyder.
Her er nogle indledende spørgsmål, du bør stille under din søgning efter en backupleverandør:
1. Hvad er processen for at gendanne mine slettede data?
Det er ikke nok at have en backupkopi af dine vigtige data liggende et sted i skyen; du skal have adgang til det. Når alt kommer til alt, hvordan vil du gendanne tabte data, hvis det utænkelige sker?
En backup-udbyders evne til at tilbyde hurtig og nem gendannelse samt assistance bør være en bærende del af løsningen. Spørg om funktioner såsom delegeret administration og kontekstuelle sikkerhedskopieringsstyringskonsoller samt point-in-time.
En stærk udbyder vil også gå ud over gendannelser; de vil sikre, at alle dine data er beskyttet. Det er afgørende at have en løsning, der kan sikkerhedskopiere de grundlæggende forretningsfunktioner, såsom SharePoint, OneDrive for Business og Exchange – men også Microsoft Groups, Teams og Planner – alle elementer som er vigtige for virksomheden.
Det er også vigtigt ikke kun at se på de overordnede funktioner, men også de individuelle elementer og endda tilladelser, der med størst sandsynlighed vil blive kompromitteret og kan trænge til restaurering. Din backupløsning bør kunne vokse med virksomheden, efterhånden som mere avancerede funktioner begynder at blive taget i brug. Udbydere bør have fastholdelsespolitikker på plads, der beskytter mod utilsigtede eller ondsindede sletninger.
2. Tilbyder du multi-cloud-dækning?
Datamigrering, -administration og -beskyttelse er ikke begrænset til Microsoft 365. Hvis din virksomhed bruger flere arbejdsområder, såsom Microsoft 365 eller Dynamics 365, skal du sikre, at hvert arbejdsområde er beskyttet.
Sørg for at spørge en potentiel udbyder, om de dækker andre applikationer, som din virksomhed anvender i deres hverdag. Selvom det måske ikke er muligt at finde en leverandør, der kan sikkerhedskopiere alle it-løsninger som I anvender, skal din backupløsning dække det mest essentielle.
Alternativt kan du overveje at migrere data fra blandede løsninger til Microsoft 365 for at få en komplet løsning, der giver en samlet platform for virksomheden.
3. Har du kendskab til regler, der kan påvirke mine data?
GDRP stiller fx mange krav til opbevaring af data i skyen og generelt. Nogle steder er der regler og krav der dikterer geografiske placeringer, hvor data kan gemmes; desuden kan der være lokale og føderale regler for beskyttelse af data. Uanset de specifikke regler er backup en kritisk komponent i overholdelse af privatlivets fred.
Derfor vil en god backup-udbyder ikke kun have datacentre på de geografiske steder, du har brug for til at sikkerhedskopiere og gemme data, men også have ekspertise om yderligere krav i disse regler, såsom anmodninger om “retten til at blive glemt” og hvornår du skal bruge rensning funktioner. De vil overvåge regler over hele verden og dele denne viden med dig, som en del af deres service samt sikre, at din backup og lagring er i overensstemmelse med alle regler på området.
Når du vælger en softwareleverandør, skal du spørge om deres viden om globale, føderale og lokale regler om beskyttelse af personlige oplysninger. Hvis de ikke har viden eller ressourcer internt, så spørg, om de har relationer til specialister, der har.
Nyheder
Seneste artikler
De 10 mest stillede spørgsmål om Epson EcoTank printere
De 10 mest stillede spørgsmål om Epson EcoTank printere – Lad os se på de 10 mest stillede spørgsmål om Epson EcoTank-printere!
Epson EcoTank: Et robust alternativ til de udfasede HP PageWide-modeller
Epson EcoTank: Et robust alternativ til de udfasede HP PageWide-modeller – EcoTank-modellerne er et pålideligt alternativ til HP PageWide.
Epson Ecotank vs. HP Laserprintere: Hvad er det rigtige for dig?
Epson Ecotank vs. HP Laserprintere: Hvad er det rigtige for dig? Vi sammenligner Epson Ecotank-printere med HP Laserprintere.
Epson EcoTank – Den gode printinvestering
Epson EcoTank – Den gode printinvestering – En printer, der kan spare dig og din virksomhed penge, tid og besvær på lang sigt.
90% af danske virksomheder har dårlig it-sikkerhed på deres mobiltelefoner
90% af danske virksomheder har dårlig it-sikkerhed på deres mobiltelefoner – Selvom det er et af virksomhedernes vigtigste redskab
Derfor er multifaktorgodkendelse vigtigt for dig
Multifaktorgodkendelse og Conditional Access er vigtigt for dig og din virksomhed – det hjælper dig med at beskytte din virksomhed og jeres data.