4 typer backupløsninger forklaret
Mens virksomheder af alle størrelser navigerer i deres planer, for at afværge stigningen i cyberangreb og databrud og forberede sig på uforudsete katastrofer og regulatoriske bøder, er opbygningen af en fornuftig backup- og gendannelsesstrategi blevet et varmt emne. Succes i enhver virksomhed afhænger af produktivitet – og tilgængeligheden af kritiske data er ensbetydende med at have et produktivt miljø på arbejdspladsen.
Det kan være en udfordring at beslutte, hvilken backupløsning der passer til din virksomhed, hvis du ikke har undersøgt markedet for tilbud og leverandørløsninger. Det er vigtigt at overveje den investering, du er villig til at foretage i en sikkerhedsposition, der er nødvendig for at opnå tilstrækkelig kontrol over dine systemer, undgå bøder fra regulatoriske kommissioner, forsvare sig mod indtrængen og genoprette efter en evt. katastrofe.
Når du undersøger backupløsninger på markedet, kan gennemgang af rapporter fra uafhængige forsknings- og analysefirmaer som Forrester og Gartner hjælpe med at fremhæve, hvem de mest pålidelige løsninger og leverandører er til din virksomhed. Lad os tage et kig på fire forskellige typer backupløsninger ved at se på fordele og ulemper som hjælper dig med at tage den mest optimale beslutning.
1. Indbyggede løsninger
Muligheder for sikkerhedskopiering og gendannelse er som oftest inkluderet med onlineplatforme som Microsoft 365. At have en backup- og gendannelsesløsning eller -proces inkluderet i din løsning gør implementering og vedligeholdelse lettere, hvilket gør indførelse eller hurtig vækst i et nyt system mere overskueligt. Det betyder dog ikke, at løsnings muligheder vil opfylde alle dine sikkerheds- og genoprettelsesbehov.
Fordele
Omkostningseffektiv:
De fleste sikkerhedskopierings- og gendannelsesmuligheder er inkluderet i licensaftalen for selve systemet. For eksempel har Microsoft 365 backup- og gendannelsestjenester inkluderet, når din virksomhed tilmelder sig tjenesten. Dette gør budgettering af dette beskyttelseslag unødvendigt!
Managed Service: Den anden gode side af en indbygget løsning er, at tjenesten ejes og administreres af udbyderen. Dette betyder, at der ikke er behov for ekstra personale eller fageksperter til at vedligeholde løsningen og udfylde daglige anmodninger.
Ulemper
Begrænsninger:
Den store ulempe ved en indbygget løsning er manglen på fleksibilitet i dens funktioner. Definerede funktioner og indstillinger såsom begrænsede opbevaringsmuligheder kan udelukke denne mulighed for din virksomhed. Ved at bruge Microsoft 365 som et eksempel, begrænser de oprindelige opbevaringspolitikker til 93 dage og kun for visse typer indhold – noget, der ikke opfylder de lovmæssige dataopbevaringsminimum for mange virksomheder. Derfor kan det være nødvendigt at kigge efter muligheder med mere fleksibilitet for at passe til virksomhedens krav. Sørg for at beslutte, om en indbygget løsning giver mulighed for den fleksibilitet og granularitet, som din virksomhed kræver, før du beslutter dig.
2. Byg det selv!
Er det en bedre måde at opfylde din virksomheds krav på, end blot at bygge en skræddersyet løsning selv? Selv at definere en metode til backup, opbevaring og gendannelse kan være en rimelig vej for virksomheder, der har ekspertisen til at udvikle og vedligeholde et proprietært værktøjssæt og kan ofte være et supplement til de standardløsninger, der er tilgængelige med din eksisterende licensaftale.
Fordele
Skræddersyet backupløsning til virksomhedens specifikationer: En hjemmebygget løsning, har teknisk har ubegrænsede muligheder. Hvis du kan bygge den, har du fuldstændig autonomi over, hvordan din løsning vil reagere på ændringer i skala og granularitet. Når det er sagt, kører de fleste specialbyggede løsninger til backup stadig ind i begrænsninger (såsom neddrosling og API-understøttelse), der skaber et loft for fleksibilitet, der er tæt på nogle af de tilgængelige tredjepartsløsninger på markedet.
Ulemper
Opbygning af en løsning kræver personale til at bygge, implementere, vedligeholde og drive. Der er altid mulighed for at outsource udvikling og ejerskab af løsningen, men at lade en tjenesteudbyder eje løsningen medfører unødvendige risici.
Platformsopdateringer og -vedligeholdelse:
Da systemet, der sikkerhedskopieres opdateres, er risikoen for, at den tilpassede løsning har brug for samme opmærksomhed. Med Microsoft 365 vil en specialbygget løsning kræve, at en virksomhed reagerer på ændringer i systemet ved at opretholde en ensartet udviklings- og vedligeholdelsescyklus for deres løsning.
Lageromkostninger:
Hvis du bygger en tilpasset løsning til backup og gendannelse, skal du overveje lagermuligheder, der dynamisk kan skaleres til væksten af indhold, der beskyttes. Chancerne er, at din organisation udnytter ejede, lokale lagringsmuligheder eller abonnerer på cloud-udbydere med lagringsmuligheder, der kan udnyttes, men alt andet lige kan det være svært at forudsige omkostning for virksomhed.
3. Lokal løsning
Hvis du har udelukket de indbyggede og hjemmebyggede løsninger, er dit bedste bud at undersøge markedspladsen for leverandører der kan levere en lokal løsning. En lokal løsning refererer her til en type løsning, der kræver en installation hos dig og ressourcer for at sikre, at løsningen altid fungerer. Brugen af en lokal løsning til backup og gendannelse var almindelig, da størstedelen af vores data blev skabt og anvendt i en lokal platform som SharePoint OnPrem.
Fordele
Ejer dine sikkerhedskopier:
Når du installerer en lokal backupløsning, ejer din virksomhed som udgangspunkt det udstyr, så længe vedligeholdelses- og supportaftalerne ikke er udløbet. Normalt vil din virksomhed være i stand til at bruge den aktuelt installerede version, selvom supportaftaler ikke fornyes! Det betyder, at du ejer dine sikkerhedskopier og kan få dit beskyttede indhold ud, når det er nødvendigt.
Disaster Recovery og Retention:
Når du vedligeholder og betjener din lokale løsning, kan du generelt gøre det inden for din virksomheds retningslinjer. At have fleksibiliteten til at skalere serverressourcer for at imødekomme øget behov og til at sikkerhedskopiere det beskyttede indhold og sende til en ekstern lagerplacering med henblik på gendannelse af katastrofer. Dog har du ikke samme tilgængelig med de indbyggede løsninger og cloudbackup.
Ulemper
Omfanget:
Mange lokale løsninger er afhængige af tjenester til at udføre backup- og gendannelsesoperationer. Din virksomhed blive nødt til at overveje brugen af servicekonti for at opretholde forbindelser mellem applikationer og den platform, der sikkerhedskopieres, hvilket kan være en sikkerhedsovertrædelse for nogle. Derudover kræver mange lokale backupløsninger manuel indtagelse af nye elementer, efterhånden som de skabes. Det betyder, at løsningen kan kræve konstant vedligeholdelse for at sikre, at det mest aktuelle indhold er beskyttet.
Infrastruktur og vedligeholdelse:
Omkostningerne ved ejerskab af en enhed afhænger af en virksomheds evne til at udnytte eksisterende hardware eller virtualisering til at opfylde deres funktionelle behov. Des flere ressourcer, der er nødvendige for at udføre backup- og gendannelsesoperationer inden for det definerede gendannelsestidsmål, bestemmer omkostningerne for løsningen. Omfanget af den platform, der sikkerhedskopieres, kombineret med opbevaringsplanen for indholdet, vil påvirke de lageromkostninger, der påløber ved at stole på backuppen.
Hosted Storage:
Som med enhver løsning har det sine egne fordele og ulemper ved at udnytte en hostet lagerudbyder. Når virksomheder tillader en administreret tjenesteudbyder at være vært for backups, mindsker det behovet for personale til at administrere og vedligeholde infrastrukturen. Dette medfører dog en risiko for at få brug for samarbejdet fra din hostingudbyder, hvis/når katastrofen rammer.
4. Cloudbackup
Cloudbackup-løsninger er i dag blandt de mest populære muligheder for at beskytte dine data, efterhånden som virksomheder rundt om i verden bevæger sig mod en cloud-først tilgang til it. Virksomheder kræver fleksibiliteten til at samarbejde eksternt mere end nogensinde tidligere, og i hver branche ser vi konsekvente migreringer af lokale systemer til cloud-platforme som Microsoft 365 og Dynamics 365. Fleksibiliteten til at samarbejde stopper ikke med vores indhold – virksomheder kræver det samme samarbejdslandskab med deres it-løsninger og strømmer mod cloudbackup-løsninger som svar.
Fordele
Automatisering:
Udtrykket “som en service” betyder generelt, at løsningen vil kræve meget lidt daglig drift med hensyn til at opretholde beskyttelsen af alt dit forretningskritiske indhold. Cloudbackup er ”backup som service”. Det betyder, at virksomheder kan stole på en cloudbackup-løsning til at beskytte nyt indhold, der bliver skabt uden at skulle ændre eller udvide deres backup-omfang. I nogle tilfælde kan cloudbackup-løsninger endda konfigureres til at inddrage indhold baseret på tilstedeværelsen af virksomhedstags, etiketter eller AD-egenskaber for dynamisk at registrere objekter!
Rollebaseret adgangskontrol:
Generelt giver cloudbackup-løsninger mulighed for uddelegering af ansvar inden for løsningen. Dette betyder, at virksomheder nemt og sikkert kan implementere en backup/gendannelsesproces til deres eksisterende teams, uanset om de ønsker, at indholdsejere skal håndtere gendannelsesanmodninger eller kræver en mere centraliseret (tænk “helpdesk”) autoritet over gendannelsesanmodninger fra brugere eller den samlede virksomhed.
Ingen vedligeholdelse:
Cloudbackup-løsninger leveres til deres kunder i kumulative opdateringer, der håndteres af leverandøren. Det betyder, at virksomheder, der udnytter backup-as-a-service, ikke behøver at planlægge nedetid eller planlægge ændringsanmodninger for at sikre, at deres løsning kører den mest opdaterede understøttede version.
Platformfleksibilitet:
Cloudbackup-løsninger har i dag en tendens til at understøtte beskyttelsen af flere platforme. Det betyder, at virksomheder kan opretholde licensaftaler med Microsoft, Google, Salesforce og andre udbydere efter behov, men beslutte sig for én enkelt leverandør til hele sin backup- og gendannelsesstrategi.
Ulemper
Definerede muligheder:
Med cloudbackup-løsninger leverer leverandøren generelt alle funktioner og muligheder til sit brugerfællesskab. Det betyder, at den samme løsning er designet til at fungere for små virksomheder og store virksomheder; derfor risikerer leverandører normalt ikke troskaben af deres løsning ved at give SDK/API-adgang til at udvide eller ændre dens muligheder for at imødekomme et unikt behov hos én kunde.
Mens hver virksomhed har forskellige prioriteter, når de vælger en backup- og gendannelsesløsning, skal de alle gøre sig de samme overvejelser, når de skal finde det rigtige match. Start med at udelukke løsninger, der ikke opfylder dine grundlæggende krav. For eksempel, hvis du har brug for, at Microsoft 365-data kan gendannes ud over 93 dage, kan du udelukke den indbyggede mulighed som en tilstrækkelig løsning. For det andet skal du overveje, om din virksomhed har serverressourcer og ekspertise til at bygge og vedligeholde en tilpasset løsning eller vedligeholde en enhed fra en tredjepartsleverandør. Beslut dig for, om omkostningerne ved ejerskab er det værd, før du udelukker disse muligheder.
Når du har udelukket eventuelle muligheder baseret på afhængigheder som funktionelle krav og omkostninger ved ejerskab, kan du begynde at overveje, hvad der er godt at have ved en løsning. For eksempel foretrækker nogle virksomheder at automatisere backupprocessen eller registreringen af nyt indhold, eller de foretrækker simpelthen at have én leverandør til at understøtte beskyttelsen af flere systemer såsom Microsoft 365 og Dynamics 365. Disse virksomheder vælger at arbejde med en cloudbackup-leverandør som f.eks. JDM for at imødekomme alle deres behov for sikkerhedskopiering og gendannelse i skyen.
Nyheder
Seneste artikler
Derfor er Yealink gode til at lave Teams-møderum
Med Teams kan man holde online møder med video, lyd og skærmdeling, uanset hvor man befinder sig. Men for at få den bedste oplevelse af Teams-møder, har man brug for de rigtige enheder i mødelokalet.
Hvorfor kan Teams-møderum være en god investering?
Teams-møderum er en løsning fra Microsoft, der gør det muligt at holde møder via Teams på enhver skærm i et delt rum. Teams-møderum leverer inkluderende og letanvendelige mødeoplevelser, der både inddrager deltagere i rummet og på fjernplaceringer.
Hvorfor er det vigtigt at vælge en it-partner, som kan levere høj it-sikkerhed og beskytte ens virksomhed mod cyberangreb?
Cyberangreb er en reel og stigende trussel mod danske virksomheder. Ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste (CFCS) er truslen fra cyberkriminalitet mod danske virksomheder meget høj.
Hvorfor kan en all-inclusive it-løsning være en god ide?
En all-inclusive it-løsning er en outsourcing model, der samler alle de nødvendige produkter, tjenester og kompetencer i en fast månedlig pris.
Hvad er vigtige elementer for startups, når de vælger en it-partner?
Startups har brug for en pålidelig og kompetent it-partner, der kan hjælpe dem med at udvikle og skalere virksomheden. Men hvordan finder man den rigtige it-partner blandt de mange muligheder på markedet?
JDM-medarbejder tildelt fornem titel
JDM-medarbejder tildelt fornem titel – Ved SonicWall Partner Awards er vi blevet tildelt den prestigefyldte Partner Technical Hero of the Year Award.