fbpx

Et år med GDPR

Sikkerhedsbrud oversvømmer tilsyn

Et år siden

Det er nu et år siden den nye persondataforordning trådte i kraft, men alligevel kæmper mange danske virksomheder stadig med at leve op til reglerne. Hver sjette virksomhed i Dansk Erhverv siger at de endnu ikke har styr på deres håndtering af persondata.

Med den nye persondataforordning kom der også et sæt nye værktøjer, som giver tilsynet mulighed for at uddele bøder, til virksomheder som ikke overholder reglerne. Helt op til 150 millioner kroner eller fire procent af virksomhedens samlede globale omsætning, hvis omsætningen er større end 150 millioner kroner.

I Danmark har Datatilsynet anbefalet en bøde på 1,2 millioner kroner til Taxa 4×35, fordi selskabet blandt andet har forsømt at slette data fra ni millioner personhenførbare taxature.

gratis ebog

De 4 mest almindelige sikkerhedsfaldgruber

Sådan driver du din virksomhed på en sikker måde - når som helst og hvor som helst.

    Når du udfylder formularen, accepterer du vores privatlivspolitik.

    “Vi har fået rigtig mange sager ind…”

    Datatilsynet har modtaget 5.215 underretninger gennem de seneste 12 måneder, dog kunne knap 2.000 af dem lukkes uden at der blev indstillet til bøder.

    Nogle af de største sager siden 25. maj 2018 har været Nordeas udfordringer med læk af persondata, som it-problemer var årsagen til.

    Gladsaxe Kommune havde ikke krypteret deres regneark, og efter et fysisk indbrud på rådhuset blev dokumenterne, som lå lokalt på en computer, stjålet. Dokumenterne indeholdt oplysninger om 20.000 borgere, heriblandt personnummer, alder, køn, adresse og meget mere.

    Vestjysk Bank lækkede en liste med oplysninger om mere end 1000 kunder. Listen var ved en fejl blevet sendt ud til omkring 100 privatkunder, og der var, ifølge bankdirektør, Jan Ulsø Madsen, tale om ”en menneskelig fejl”.

    Hvad er jeres procedure for håndteringen af dokumenter?

    Har du styr på dine data, og din it-sikkerhed?

    Det kan virke utroligt uoverskueligt at skulle have regler og procedurer for hele din virksomheds dokumentbibliotek,
    men det meste kan faktisk klares af automatiserede regler og systemer, som hele tiden guider og beskytter dig.

    Vi samler på glade kunder

    Mød vores kunder

    Nyheder

    Seneste artikler

    Donér dit udtjente it-udstyr med et klik og støt Julemærkefonden

    Donér dit udtjente it-udstyr med et klik og støt Julemærkefonden

    Adskillige tusinde gamle it-enheder står lige nu og samler støv i skabe og kældre rundt omkring på de danske virksomheder. Det ønsker vi at lave om på. Vi har netop lanceret konceptet ”Grønne Hjerter”, hvor vi tilbyder at hjælpe virksomheder let og sikkert af med deres gamle it-udstyr.

    Microsoft 365 vs Office 365?

    Microsoft 365 vs Office 365?

    Office 365 er en suite af Microsofts produktivitetsapps, såsom Word, PowerPoint, Outlook og mere. Microsoft 365 er på den anden side en pakke, der inkluderer Office 365, Enterprise Mobility, Windows Enterprise.

    5 fede måder at visualisere dine Dynamics 365 data på!

    5 fede måder at visualisere dine Dynamics 365 data på!

    Hvorfor er datavisualisering vigtigt?
    Datavisualisering er vigtig, fordi det giver virksomheder mulighed for at se mønstre og tendenser i data, som er svære at se og afkode i tekst- eller databaseform. Datavisualisering gør det nemmere at forstå store mængder data, og det kan hjælpe virksomheder med at træffe beslutninger baseret på data, fremfor mavefornemmelser og formodninger.

    //Test til get url