fbpx

Et år med GDPR

Sikkerhedsbrud oversvømmer tilsyn

Et år siden

Det er nu et år siden den nye persondataforordning trådte i kraft, men alligevel kæmper mange danske virksomheder stadig med at leve op til reglerne. Hver sjette virksomhed i Dansk Erhverv siger at de endnu ikke har styr på deres håndtering af persondata.

Med den nye persondataforordning kom der også et sæt nye værktøjer, som giver tilsynet mulighed for at uddele bøder, til virksomheder som ikke overholder reglerne. Helt op til 150 millioner kroner eller fire procent af virksomhedens samlede globale omsætning, hvis omsætningen er større end 150 millioner kroner.

I Danmark har Datatilsynet anbefalet en bøde på 1,2 millioner kroner til Taxa 4×35, fordi selskabet blandt andet har forsømt at slette data fra ni millioner personhenførbare taxature.

gratis ebog

De 4 mest almindelige sikkerhedsfaldgruber

Sådan driver du din virksomhed på en sikker måde - når som helst og hvor som helst.

    Når du udfylder formularen, accepterer du vores privatlivspolitik.

    “Vi har fået rigtig mange sager ind…”

    Datatilsynet har modtaget 5.215 underretninger gennem de seneste 12 måneder, dog kunne knap 2.000 af dem lukkes uden at der blev indstillet til bøder.

    Nogle af de største sager siden 25. maj 2018 har været Nordeas udfordringer med læk af persondata, som it-problemer var årsagen til.

    Gladsaxe Kommune havde ikke krypteret deres regneark, og efter et fysisk indbrud på rådhuset blev dokumenterne, som lå lokalt på en computer, stjålet. Dokumenterne indeholdt oplysninger om 20.000 borgere, heriblandt personnummer, alder, køn, adresse og meget mere.

    Vestjysk Bank lækkede en liste med oplysninger om mere end 1000 kunder. Listen var ved en fejl blevet sendt ud til omkring 100 privatkunder, og der var, ifølge bankdirektør, Jan Ulsø Madsen, tale om ”en menneskelig fejl”.

    Hvad er jeres procedure for håndteringen af dokumenter?

    Har du styr på dine data, og din it-sikkerhed?

    Det kan virke utroligt uoverskueligt at skulle have regler og procedurer for hele din virksomheds dokumentbibliotek,
    men det meste kan faktisk klares af automatiserede regler og systemer, som hele tiden guider og beskytter dig.

    Vi samler på glade kunder

    Mød vores kunder

    Nyheder

    Seneste artikler

    Windows 11 for virksomheder

    Windows 11 for virksomheder

    Windows 11 – Fordelene ved Windows 11 for små og mellemstore virksomheder. Hvorfor skal du skifte inden 2025?

    Microsofts IT-sikkerhedsløsninger

    Microsofts IT-sikkerhedsløsninger

    Microsofts IT-sikkerhedsløsninger er skabt for at hjælpe virksomheder med at beskytte sig mod trusler, sikre deres data og identiteter, og overholde lovgivning og privatlivets fred.

    Moderne enhedshåndtering

    Moderne enhedshåndtering

    Moderne enhedshåndtering er blevet en nødvendighed i dagens arbejdsmiljø, hvor hybridarbejde og et udviklende trusselslandskab er normen

    //Test til get url
    // Test til get formcapture 310523