Vælg den rette Microsoft 365 udgave
Når du ønsker at opgradere til den moderne arbejdsplads, starter rejsen med at vælge den rette cloud platform for din it-infrastruktur og sikkerhed, som er fundamentet for moderne forretningsløsninger.
Microsoft 365 er vores anbefaling og vi kan hjælpe dig hele vejen rundt med bl.a. rådgivning, design, implementering, migrering og vedligehold. Der findes flere udgaver af Microsoft 365. At vælge den rette for dig, er første skridt på vejen.
Rejsen til cloud, starter med at vælge det rigtige fundament at bygge din forretning på
Business Basic eller Standard
For dig, der ønsker basale funktioner og basal sikkerhed
Business Basic eller Standard
For dig, der ønsker basale funktioner og basal sikkerhed
Business Basic eller Standard
For dig, der ønsker basale funktioner og basal sikkerhed
Valget står typisk mellem Microsoft 365 Business Premium eller Microsoft 365 Enterprise E3/E5. Det er dog svært at overskue de funktions- og sikkerhedsforskelle, der retfærdiggør prisforskellen. Som et gennemgående tema i dette magasin, guider vi dig gennem de væsentligste forskelle, så du bliver i stand til at træffe den rigtige beslutning for dig.
Historien bag Microsoft 365
Lanceringen af Office 365 i 2011 blev startskuddet til den digitale transformation via cloud, som alle kender i dag. Office 365 var og er en produktivitetsplatform, der lever i skyen udenfor lokalnetværkets beskyttende rammer.
Behovet for en mere sikker cloudoplevelse førte i 2014 til lanceringen af Enterprise Mobility Suite (EMS) og en stadigt tættere integration til Windows 10 i Enterprise udgaven. De tre produkter Office 365, Windows 10 Enterprise og EMS kunne allerede da købes som en samlet pakke, kaldet ”Secure Productive Enterprise”. Det var forløberen til Microsoft 365. Ved lanceringen af Microsoft 365 i 2017, var der fire udgaver:
Business, E3, E5 og F1. I starten af 2020 blev produktnavnet justeret og udvidet til fx også at omfatte udvalgte ”rene” Office 365 udgaver. Således findes der i dag følgende Microsoft 365 udgaver (hvoraf de anbefalede udgaver er fremhævet):
Microsoft 365 Business Basic
(der før hed Office 365 Business Essentials)
Microsoft 365 Business Standard
(der før hed Office 365 Business Premium)
Microsoft 365 Business Premium*
(der før hed Microsoft 365 Business)
Microsoft 365 Enterprise E3*
Microsoft 365 Enterprise E5*
Microsoft 365 Enterprise F1
(”F” er en særligt begrænset udgave til frontlinje brugere)
Microsoft 365 Enterprise F3
(der før hed Microsoft 365 F1. F3 er en mindre begrænset udgave end F1)
Microsoft 365 Education A3 og A5
(Som er pendanter til E3 og E5 til brug i uddannelsesinsitutioner)
De tre fremhævede udgaver anbefales fordi, de indeholder tilpas mange funktioner til at kunne erstatte en klassisk infrastruktur og således være et stabilt og fremtidssikret fundament for den moderne arbejdsplads, der giver mere frihed, nemmere samarbejde, smartere processer og højere sikkerhed (som lever op til GDPR).
Derudover anbefales en af de to frontlinjeudgaver (F1 eller F3) til medarbejdere, der har begrænsede behov for adgang til data og som kan sikres forsvarligt. Disse særlige udgaver beskrives i detaljer på side 19.
* Forskelle mellem de tre anbefalede Microsoft 365 udgaver
Microsoft har gennem tiden føjet flere og flere funktioner til den udgave, der i dag hedder Microsoft 365 Business Premium. Det betyder at forskellen mellem Microsoft 365 Business Premium og Microsoft 365 E3 (der før var det oplagte valg, uanset virksomhedens størrelse) er blevet mindre.
Prisforskellen mellem de anbefalede udgaver er tydelige (pris og kvalitet hænger sammen). Derfor er det vigtigt at forstå de reelle forskelle, så du kan vurdere om de enkelte funktions- og sikkerhedselementer er pengene værd for dig og din organisation. I det følgende stiller vi skarpt på forskellen mellem de tre anbefalede udgaver, så du bliver klædt på til at træffe det rigtige valg for dig.
Plan 1 vs Plan 2
Siden tidernes morgen har Microsoft opdelt alle sine produkter i mindst to typer og mange betegnelser har været anvendt for de to typer på tværs af produkter fx Small Business, Business, Essentials, Basic, Standard, Pro, ProPlus, Premium, Enterprise m.m. Reelt kunne Microsoft dog blot have kaldt dem for ”den lille” og ”den store” udgave.
Microsoft Online Services er ingen undtagelse. Her fås alle enkeltprodukter også som enten ”den lille” eller ”den store”. Microsoft anvender betegnelsen Plan 1 om ”den lille” og Plan 2 om ”den store”. Typisk omtalt som P1 og P2.
De forskellige Microsoft 365 udgaver er reelt blot en sammensætning af et antal enkeltstående produkter i enten P1 eller P2 udgave (pakker til en lavere samlet pris). Hvor Microsoft 365 Business Premium typisk indeholder P1 udgaver og Microsoft 365 E5 typisk indeholder P2 udgaver.
Der er flere forskelle mellem de enkelte P1 og P2 udgaver, end der fremhæves i denne guide. Hvis du ønsker indsigt i alle forskelle, kan du finde Microsofts fulde servicebeskrivelser her: https://jdm.dk/msd
Begræsning på antal brugere
Microsoft 365 Business Premium tillader maksimalt 300 brugere. Der er ingen øvre grænse for E3 og E5 udgaverne.
Særligt for organisationer med mere end 300 brugere, kan det være fristende at blande udgaverne for at spare penge på de første 300 brugere. Det er muligt, men anbefales ikke, da det øger kompleksitet og administration.
Office pakken
(Skrivebords-, mobil- og onlineapplikationer)
Den Office pakke du kender, kaldes fremover blot ”Microsoft 365 Apps”. Pakken fås i to udgaver: ”for Business” (den lille P1 udgave, der tidligere hed Office Standard) og ”for Enterprise” (den store P2 udgave, der tidligere hed Office ProPlus).
Anvendelsen af de enkelte apps kan ske på tre måder: som almindelige skrivebordsapplikationer, der kan installeres på Windows/Mac (hver unik bruger, må installere apps på op til fem enheder), som apps til smartphone og som webapps til onlinebrug via en internetbrowser.
Som noget nyt kan Microsoft 365 Apps også anvendes via et fjernskrivebord (aktivering af delt computer), når de købes via Microsoft 365 Business Premium. Det var tidligere kun muligt når de blev købt via Microsoft 365 E3/E5.
Office pakken – Planoversigt
Microsoft 365 Apps for Business (P1) - kr. 65,80)
- Altid opdaterede versioner af Outlook, Word, Excel, PowerPoint og OneNote til Windows eller Mac
(Samt access og Publisher kun til PC) - (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Premium)
Microsoft 365 Apps for Apps for Enterprise (P2) - kr. 78,90
- Altid opdaterede versioner af Outlook, Word, Excel, PowerPoint og OneNote til Windows eller Mac (Samt access og Publisher kun til PC)
- Flersproget brugergrænseflade til Office-apps PowerMap, PowerQuery og PowerView for Excel
- Database Compare, Excel Spreadsheet Compare og Excel Spreadsheet Inquire
- Cloud Policy support (Muligheder for at konfigurere Office via Endpoint Manager/Intune)
- Group Policy support (Mulighed for at konfigurere Office via GPO)
- Roaming Office settings (Dog kun med Microsoft 365 E5)
- Office Telemetry (Indsamling af brugsindformation)
- Legacy apps fx Infopath og Skype for Business klient (Med "for Business P1 udgaven" følger kun en begrænset Skype for Business Basic udgave, der ikke understøtter telefoni)
- (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
Windows 10
Windows 10 er Microsofts styresystem til pc’ere. Styresystemet blev lanceret i 2015, og erstattede forgængere som fx Windows 7 og Windows 8.
Windows 10 er den første Windows-version, som bliver opdateret løbende fremfor at skulle opgraderes for hverny version. Omkring hvert halve år kommer Microsoft med en større Windows 10-opdatering, der er nødvendig for at følge med udviklingen af ammenhængende Microsoft 365 funktioner i skyen.
Windows 10 kommer i flere kommercielle udgaver. Windows 10 Pro skal købes pr. enhed (følger typisk med ved køb af ny pc). Windows Pro udgaven indeholder kun basale funktioner, som kan opgraderes ved at tilkøbe Windows 10 Business, Windows 10 E3 eller Windows 10 E5, som alle licenseres pr. bruger.
En gyldig Windows Pro licens (mindst Windows 7 Pro) forudsættes på enhver pc, som en brugerbaseret Windows 10 udgave anvendes på.
Her ses eksempler på funktioner, der kun findes i de brugerbaserede Windows udgaver. Det fulde overblik over forskelle på alle Windows 10 udgaver, kan ses på jdm.dk/windows10.
Windows 10 – Planoversigt
Windows 10 Business - Fås ikke særskilt
- BitLocker, der kan styres centralt*
Blandt mange fordele ved at opgradere til en bruger baseret Windows 10 licens er mulighed for centralt styring af BitLocker, som er en sikkerhedsfunktion til kryptering af lokale diskdrev. Anvendelse af Bitlocker med Windows 10 Pro er muligt, men anbefales ikke på grund af den manglende mulighed for central administration. - Bedre netværksbeskyttelse
Network protection for web-based threats og host intrusion prevention rules. - Managed Cortana
- Managed Store Access
- (inkluderet i Microsoft 365 Business Premium)
Windows 10 Enterprise E3/E5 - kr. 44,10/80,60
- Alle funktioner fra Windows 10 Business, plus følgende
- Windows Defender System Guard
Beskytter enheder og Windows systemet mod bootlevel malware, så angreb forhindres. System Guard tillader kun afvikling af autoriserede filer, drivere og apps under opstart/boot. - Windows Defender Credential Guard*
Beskyttelse af legitimationsoplysninger beskytter brugernes adgangstoken mod at blive hacket ved at opbevare dem i en sikker, hardwareisoleret objektbeholder, hvilket imødegår en ofte benyttet taktik til at kompromittere netværk. - Windows Defender Application Guard
Beskyttelsr din enhed ved at åbne upålidelige websites i et isoleret Microsoft Edge browservindue, som er adskilt fra operativsystemet via Hyper-V virtualiseringsteknologien. Hvis et upålideligt website er ondsindet, forbliver det i Application Guards sikre beholder, så din enhed og dine enhedsdata beskyttes. - Windows Defender Credential Guard*
Beskyttelse af legitimationsoplysninger beskytter brugernes adgangstoken mod at blive hacket ved at opbevare dem i en sikker, hardwareisoleret objektbeholder, hvilket imødegår en ofte benyttet taktik til at kompromittere netværk. - Long Term Servicing Channel
Ved hjælp af Long Term Servicing Channel kan du anvende jævnlige Windows 10 sikkerhedsopdateringer til specialiserede enheder og holde nye funktionsopdateringer tilbage i en periode op til 10 år. - Administreret brugeroplevelse
Med Administreret brugeroplevelse funktionerne i Windows 10, kan du skabe en ensartet, pålidlig oplevelse for brugerne på tværs af organisationen og konfigurere enheder til specifikke scenarier. - Direct Access og Always On VPN device tunnel
- Microsoft Defender for Endpoint/ATP (dog kun indeholdt i E5)
- (inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
Microsoft Defender for Endpoint (Tidligere Microsoft Defender ATP)
Det der tidligere blev kaldt Microsoft Defender Advanced Threat Protection, er en omfattende og effektiv sikkerhedsløsning til slutpunkter, der giver forebyggende beskyttelse, registrering efter brud, automatiseret undersøgelse og reaktion.
Business Premium udgaverne for kr. 32,70.
Den er desuden også indeholdt i den særlige ”Microsoft 365 E5 Security” opgraderingspakke til kr. 75,50, som dog kun kan tilkøbes til Microsoft 365 E3.
Exchange Online
Mail- og kalendertjenesten fra Microsoft, som brugere kan tilgå via Outlook på pc, smartphone eller web.
Medarbejdere kan sammenligne kalendere for at planlægge møder, og få adgang til samarbejdsfunktioner, herunder delte kalendere, grupper, den globale adresseliste, eksterne kontakter, opgaver, konferencelokaler og delegeringsfunktioner.
Alle postkasser beskyttes med antimalware- og antispambeskyttelse via Exchange Online Protection.
De begrænsede Microsoft 365 F3 brugere (frontlinje medarbejdere) får adgang til en begrænset postkasse med plads til 2 GB.
Exchange Online – Planoversigt
Exchange Online (P1) - kr. 25,20
- 50 GB postkasse, der ikke kan udvides
- (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium)
Exchange Online (P2) - kr. 50,30
- 100 GB postkasse, der kan udvides ubegrænset med arkivfunktion
- Forbyggelse mod tab af data
Kontrol over følsomme forretningsdata med indbyggede politikker for forebyggelse af datatab (DLP) baseret på lovmæssige standarder som f.eks. personidentificerbare oplysninger (PII) og betalingskortindustrien (PCI), der hjælper med at identificere, overvåge og beskytte følsomme data via dybdegående indholdsanalyse. - (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
OneDrive for Business
Med OneDrive for Business får den enkelte bruger, personlig lagerplads i skyen. Filer kan tilgås via pc, mac, smartphone og web, enten online eller som synkroniseret offline kopi.
OneDrive for Business – Planoversigt
OneDrive for Business (P1) - kr. 31,50
- 1 TB lagerplads pr. bruger, der ikke kan udvides
- (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium)
OneDrive for Business (P2) - kr. 62,90
- Ubegrænset lagerplads pr. bruger*
- PC folder backup (også med i M365 Business Premium)
Funktion til automatisk backup (synkronisering) af lokale data i udvalgte foldere på Windows arbejdspladser fx filer på skrivebordet, i dokument folder m.m. - Forebyggelse mod tab af data
Kontrol over følsomme forretningsdata med indbyggede politikker for forebyggelse af datatab (DLP) baseret på lovmæssige standarder som f.eks. personidentificerbare oplysninger (PII) og betalingskortindustrien (PCI), der hjælper med at identificere, overvåge og beskytte følsomme data via dybdegående indholdsanalyse - (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
Således giver P2 adgang til ubegrænset lagerplads for den enkelte bruger (ved minimum 5 brugere). Der findes desuden en særligt begrænset udgave af OneDrive for Business til Microsoft 365 F3 brugere (frontlinje medarbejdere). De får adgang til 2 GB lagerplads, der ikke kan udvides.
SharePoint Online
SharePoint Online er Microsofts portal/intranet platform og fundamentet under både OneDrive for Business og Microsoft Teams.
Dokumenter der lagres i SharePoint Online kan redigeres samtidig af flere personer og kan deles både i og uden for din organisation. Ved hjælp af kommunikations- og teamwebsteder kan der bygges intranet og portaler, så du får din fortælling formidlet og forbinder teams til indhold, ekspertise og processer.
Uanset udgave fås adgang til 1 TB lagerplads pr. organisation plus 10 GB pr. bruger, på tværs af SharePoint/Microsoft Teams (altså den samlede lagerplads, der anvendes uden for OneDrive for Business). Ekstra lagerplads kan tilkøbes.
De begrænsede Microsoft 365 F1 og F3 brugere (frontlinje medarbejdere) har adgang til SharePoint/Microsoft Teams, men øger ikke lagerkapaciteten med 10 GB, som de ”rigtige” P1 og P2 brugere gør.
SharePoint Online – Planoversigt
SharePoint Online (P1) - kr. 31,50
- Lagerplads til filer og data
- Deling af filer i og uden for din organisation
- Synkroniser lokale kopier af filer eller mapper til offlinevisning og redigering på Mac eller PC
- Samtidig redigering i realtid med Microsoft Office-apps
- Byg intranet og portaler
- Organiser og administrer indhold i bibloteker og på lister med metadata, datastyring og opbevaringspolitikker
- (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium)
SharePoint Online (P2) - kr. 62,90
- Udvidede søgemuligheder
Tilpas dine virksomhedssøgning og resultater med udvidede funktioner, så du bedre kan få øje på ressourcer på tværs af Microsoft 365. - Forebyggelse mod tab af data
Kontrol over følsomme forretningsdata med indbyggede politikker for forebyggelse af datatab (DLP) baseret på lovmæssige standarder som f.eks. personidentificerbare oplysninger (PII) og betalingskortindustrien (PCI), der hjælper med at identificere, overvåge og beskytte følsomme data via dybdegående indholdsanalyse - (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
Opbevaring af data på tværs af OneDrive, SharePoint og Exchange
Data, som opbevares på den lagerplads, der stilles til rådighed i Microsoft 365, beskyttes af Microsoft i op til 30 dage.
Det vil sige at fx et dokument, der slettes eller ødelægges, kun kan genskabes i en kort periode før det går tabt. Derfor anbefales brug af ekstern cloudbackup løsning, så data kan beskyttes så længe som nødvendigt.
Brugere med OneDrive for Business P2, SharePoint Online P2 og Exchange Online P2 kan omfattes af ”InPlace-Hold” (originalarkiver til programmatisk at beskytte indhold mod at blive slettet eller redigeret) og ”E-discovery” (find indhold i elektronisk format med henblik på retslige processer eller undersøgelsesscenarier) som dog begge er funktioner, der sjældent finder anvendelse i Danske virksomheder.
En ekstern cloudbackup løsning anvendes typisk som alternativ.
Microsoft Teams
Med Microsoft Teams kan du samle teamets chat, samtaler, møder, filer og apps, så forbindelsen nemt kan holdes og alle kan samarbejde og kommunikere, uanset hvor man er.
Microsoft Teams er en del af alle de tre anbefalede Microsoft 365 pakker og fungerer på samme måde uanset Microsoft 365 udgave. Dog begrænses funktionalitet og sikkerhed i Teams, i forhold til niveauet for de bagvedliggende tjenester fx SharePoint Online P1 eller P2.
Når forskellene oplistes som Microsoft Teams ”P1” eller ”P2” refereres der til de bagvedliggende tjenester, som de nævnte Microsoft 365 udgaver giver adgang til.
”Skype for Business” som hidtil har været Microsofts flagskib til fx onlinemøder og telefoni, er udgået til fordel for tilsvarende funktioner, der er indbygget i, eller kan føjes, til Microsoft Teams.
* Telefonsystem med PSTN-opkald og lydmøder forudsætter “Microsoft 365 Business Voice
AddOn” til kr. 75,50 for Microsoft 365 Business Premium eller ”Microsoft 365 Phone System
AddOn” til kr. 50,30 samt ”Microsoft 365 Audio Conferencing AddOn” for Microsoft 365 E3. Begge dele er inkluderet i Microsoft 365 E5. Desuden forudsættes aftale med selvvalgt teleoperatør, fx Uni-Tel for integration til det offentlige telenetværk (PSTN).
** Der kræves kompatibel HD-hardware og en bredbåndsforbindelse på mindst 4 Mbps til HD-opkald.
Microsoft Teams – Planoversigt
Microsoft Teams (P1)
- Chat, filer (via SharePoint Online) og 3, parts appudvidelser
- Onlinemøder og videokonferencemøder**
Hold møder med op til 300 personer - Mulighed for udvidelse med PSTN-telefonsystem*
Ring op eller modtag opkald alle steder fra via Microsoft Teams, ved at erstatte eksisterende PBX-telefonsystem, Skype for Business eller øvrige telefonløsninger, der ikke tilbyder samme moderne og fuldt integerede oplevelse - Mulighed for udvidelse med lydmøder*
Lydmøder hvor deltagere kan ringe ind via mobiltelefon er også en mulig udvidelse. Internationale mødedeltagere kan ringe ind via lokalt telefonnummer (lokal teletakst) og opkald fra mødet til ekstern deltager er indholdt i licensen (gebyrfrit) - (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium)
Microsoft Teams (P2)
- Alle functioner fra Microsoft Teams “P1” plus følgende
- Forebyggelse mod tab af data (via SharePoint Online P2)
Kontrol over følsomme forretningsdata med indbyggede politikker for forebyggelse af datatab (DLP) baseret på lovmæssige standarder som f.eks. personidentificerbare oplysninger (PII) og betalingskortindustrien (PCI), der hjælper med at identificere, overvåge og beskytte følsomme data via dubdegående indholdsanalyse - Microsoft Teams Livebegivenheder
Et “live event” er et særligt Teams-møde, der giver mulighed for at planlægge og oprette fx et webinar, som streames til et stort online publikum (op til 10.000 deltagere) - (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
Microsoft Endpoint Manager/Intune
Microsoft Endpoint Manager/Intune er en central del af maskinrummet i Microsoft 365 og er derfor indbygget i alle de tre anbefalede Microsoft 365 udgaver. Microsoft Endpoint Manager/Intune kan dog købes særskilt for kr. 37,80.
Microsoft EndPoint Manager/Intune
Med Endpoint Manager kan funktioner og sikkerhed styres på tværs af enheder i organisationer fx:
- Chat, filer (via SharePoint Online) og 3, parts appudvidelser
- Konfigurere sikkerhedsrelaterede funktioner og indstillinger på windows 10-pc’er og mobile enheder, der kører iOS eller Android
- Udrulle apps og opdateringer*
- Styre sikkerhedspolitikker for at beskytte firmadata på alle enheder, herunder iOS, android og Windows-pc’er
- Mulighed for fuldstændig fjernelse af firmadata fra mistede eller stjålne enheder (selektiv fjernelse)
- Begræns kopiring og lagring af firmaoplysninger for uautoriserede apps og placeringer med Appbeskyttelse til Office-apps til mobile enheder.
*Med Microsoft Endpoint Manager/Intune følger begrænset lagerplads til fx softwarepakker (som anvendes til automatisk udrulning). Ekstra lagerplads kan tilkøbes.
Azure AD Premium
Azure Active Directory Premium, er udviklet til at styrke organisationer med bedre identitets- og adgangsstyring.
Azure AD Premium P1 omfatter det, der grundlæggende er brug for, til at styre medarbejderes adgang til programmer og selvbetjening samt moderne identitetsadministration og sikkerhed i cloud.
Azure AD Premium P2 indeholder desuden funktioner til avanceret identitetsbeskyttelse og privilegeret identitetsstyring.
Azure AD Premium – Planoversigt
Azure AD Premium (P1) - kr. 37,80
- Betinget adgang til data og apps
Betinget adgang på baggrund af gruppe, placering og enhedsstatus, Multifaktorgodkendelse, Integration af Azure Information Protection/Unified Label og Begrænset adgang til informationer i SharePoint - Selvbetjening og beskyttelse af adgangskode m. m.
Selvbetjent nulstilling/ændring/oplåsning af adgangskode, Selvbetjent bitlocker genoprettelse, Flydende brugerprofil (indstillinger og favoritter følger med rundt på tværs af enheder), Styring af regler for adgangskoder fx forbud mod bestemte ”nemme” koder, Microsoft Cloud App Discovery og Automatisk MDM-tilmelding og tilpasning af lokal adminpolitik - (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium og E3)
Azure AD Premium (P2) - kr. 56,60
- Chat, filer (via SharePoint Online) og 3, parts appudvidelser
- Konfigurere sikkerhedsrelaterede funktioner og indstillinger på windows 10-pc’er og mobile enheder, der kører iOS eller Android
- Udrulle apps og opdateringer*
- Styre sikkerhedspolitikker for at beskytte firmadata på alle enheder, herunder iOS, android og Windows-pc’er
- Mulighed for fuldstændig fjernelse af firmadata fra mistede eller stjålne enheder (selektiv fjernelse)
- Begræns kopiring og lagring af firmaoplysninger for uautoriserede apps og placeringer med Appbeskyttelse til Office-apps til mobile enheder.
- (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E5)
Power BI Pro
Microsoft Power BI er et moderne business intelligence og datavisualiseringsværktøj, der gør det muligt at få indsigt i dine forretningsdata på tværs af systemer, gennem stærke rapporter og dashboards. Det hjælper organisationen med at skabe en datakultur, hvor medarbejdere kan træffe beslutninger baseret på fakta i stedet for holdninger.
Power BI Pro kan købes i løs vægt til kr. 62,90 og er inkluderet i Microsoft 365 E5.
Azure Information Protection (AIP) Unified Label
Under normale omstændigheder er data i fx dokumenter og mail kun beskyttet så længe de forbliver hvor de er. Når data bevidst eller ubevidst flyttes eller kopieres (fx en mail der sendes eller et dokument, der deles eksternt) vil informationerne være ubeskyttede og uden for din kontrol.
Med AIP/Unified Label kan der tilføjes klassificerings- og beskyttelsesinformation til fx dokumenter og mails for at opnå permanent beskyttelse, der følger dine data – derved sikrer du, at de forbliver beskyttet, uanset hvor de er gemt eller hvem de er delt med.
Azure Information Protection (AIP) Unified Label – Planoversigt
Azure Information Protection (P1) - kr. 12,60
- Grundlæggende funktion, der giver brugere mulighed for manuel beskyttelse af data
- (P1 er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium og E3)
Beskyttelse af indhold i Exchange, SharePoint og Onedrive for Business manuelt eller ved brug af skabaloner.
Beskyttelse af ikke-Microsoft Office-filformater, herunder PTXT, PJPG og PFILE (generel beskyttelse).
Manuel og obligatorisk dokumentklassificering samt standarddokumentklassificering.
Sporing og tilbagekaldelse af delte dokumenter
Azure Information Protection (P2) - kr. 37,80
- Alle funktioner i Zure Information Protection P1 plus følgende
- Automatisering og kontrol
- (P2 er inkluderet i Microsoft 365 E5)
Kofigurer betingelser for automatisk og anbefalet klassificering.
Angiv mærkater til automatisk at anvende forudkonfigureret S/MIME-beskyttelse i Outlook.
Kontrol over deling af oplysninger via Outlook (advar, begrund eller bloker mails).
Azure Information Protection-scanner til automatiseret klassificering, mærkning og beskyttelse af understøttede filer i det lokale miljø.
Ret til OnPremise CAL licenser
Anvendes stadig klassiske Windows Servere til lokale systemer på fysiske servere i eget eller hosted datacenter, kan der opnås besparelser på onpremise CAL licenser til fx Windows Server, Exchange, SharePoint, Skype for Business, System Center Configuration Manager (SCCM) med mere.
Ved at købe Microsoft 365 E3/E5 licenser er besparelserne en del af licensen. Rådgivning om besparelser på tværs af cloud og onpremise licenser, er en af fordelene ved at købe begge dele samme sted.
Cloud App Security
Der findes mange tusinde cloud tjenester i skyen, som udbydes af mange andre end blot Microsoft.
De mange tjenester/apps er frit tilgængelige for dine brugere, hvilket betyder at forretningsdata og -logik kan flyde uden for organisationens styring og kontrol (også kaldet skygge it).
Cloud App Security er udviklet til at tage hånd om den udfordring og findes i to udgaver:
- Office 365 Cloud App Security (OCAS).
- Microsoft Cloud App Security (MCAS).
Den første er en begrænset udgave af den anden.
Cloud App Security – Planoversigt
Office 365 Cloud App Security - Fås ikke særskilt
- OCAS er en begrænset udgave af MCAS, der giver indsigt i skygge IT for Office 365 og lignende tredjepart apps. Cloud Discovery (ca. 750 Office 365-lignende apps kan identificeres)
- (inkluderet i Microsoft 365 Business Premium og E3)
Exchange Online (P2) - kr. 50,30
- MCAS er en omfattende sikkerhedspakke, der giver indsigt i skygge IT for alle kendte cloud apps samt udvidede muligheder for beskyttelse og kontrol.
- (P2er inkluderet i Microsoft 365 E3/E5)
Cloud Descovery (ca. 16.000 apps kan identificeres).
Cloud App risikovurdering.
Cloud forbrugsanalyse pr. app, bruger eller ip-adresse.
Løbende analyse og rapportering.
Opdagelse af unormale aktiviteter for udvalgte apps
Microsoft Defender for Office 365 (tidligere Office 365 ATP)
Med Microsoft Defender for Office 365 (tidligere kaldet Office 365 ATP) får du beskyttelse mod avancerede trusler, der er skjult i links og vedhæftede filer i mails, og avanceret beskyttelse mod zero-daytrusler, ransomware og andre avancerede malwareangreb.
Det der tidligere var en særskilt pakke kaldet “Office 365 Threat Intelligence”, er nu blevet til Defender for Office 365 P2. Det vil sige at med Defender for Office 365 P2 fås både P1 (der indeholder teknologier til at forebygge og forhindre angreb) plus teknologierne i den tidligere “Threat Intelligence” pakke (der indeholder værktøjer til at opspore, overskue og reagere på angreb, hvis de alligevel sker). Pakken indeholder desuden værktøjer til uddannelse af brugere ved hjælp af angrebssimulering.
Hvis Defender for Office 365 ønskes anvendt som effektivt skjold, skal der tilknyttes en licens til samtlige postkasser i organisationen (også delte postkasser, selvom disse ikke nødvendigvis har tilknyttet en Exchange Online licens).
Microsoft Defender for Office 365 – Planoversigt
Microsoft Defender for Office 365 (P1) - kr. 12,60
- Konfiguration, beskyttelse og registrering
- Sikre vedhæftede filer i mails
- Sikre links i mails
- Antiphishingpolitikker
- Sikre vedhæftede filer i SharePoint, OneDrive og Teams
- Sikre links i Teams
- Rapporter i realtid
- (P1er inkluderet i Microsoft 365 Business Premium)
Microsoft Defender for Office 365 (P2) - kr. 31,50
- Alle funktioner fra Microsoft Defender for Office 365 P1 plus følgende
- Automatisering, undersøgelse, afhjælpning og uddannelse
- Trusselssporing
- Explorer (avanceret trusselsundersøgelse)
- Automatiseret undersøgelse og svar
- Angrebssimulator
- (P2er inkluderet i Microsoft 365 E5)
Mulighed for opgradering til Microsoft 365 E5 Security
Tilkøbspakke til Microsoft 365 E3, der løfter sikkerhedsfunktioner i Microsoft 365 E3, til E5 niveau. Pakken kombinerer følgende trusselsbeskyttelsestjenester, der ved særskilt køb tilsammen koster kr. 177,50:
Mulighed for opgradering til Microsoft 365 E5 Security
Tjeneste og priser
- Microsoft Advanced Threat Protection P2 kr. 31,50
- Azure Advanced Threat Protection kr. 34,60
- Microsoft Defender for Endpoint/ATP kr. 32,70
- Microsoft Cloud App Security kr. 22,10
- Azure Active Directory kr. 56,60
Den samlede Microsoft 365 E5 Security pakke kan fås med ca. 60% rabat for kun kr. 75,50. Denne mulighed er dog kun tilgængelig som tilkøb til Microsoft 365 E3. Ønskes dette højeste sikkerhedsniveau er Microsoft 365 Business Premium altså ikke et muligt udgangspunkt.
Eksempler på ting man får med E5 Security pakken
- Risikobaseret login analyse. Altså at brugeres status kontrolleres ved hvert login, så login kan forhindres hvis risikoen vurderes for høj. Fx umulig rejseaktivitet, lækkede logininformationer eller adgang fra kendt ”farlig” ip m.m.
- Privileged Identity Management (PIM). Altså at administratorrettighed kan løftes, for en almindelig brugerkonto, når der er behov, fremfor at have permanente administratorkonti i sit miljø.
- Microsoft Cloud App Security, der både kan opdage og reagere på hændelser på tværs af Office 365 og tredjepart tjenester. Fx forhindre at en bruger kan downloade filer fra OneDrive, hvis der vurderes en risiko.
- Microsoft Defender for Endpoint/ATP, der giver mulighed for at opdage, undersøge og udbedre avancerede, sejlivede trusler og datasikkerhedsbrud på netværket.
- Threat Intelligence, som er særligt interessant sammen med Microsoft Defender for Endpoint/ATP. Sikkerhedsbrud, på tværs af systemer, vil dermed kunne ses i sammenhæng.
- Bedre beskyttelse også for onpremise/klassiske AD-miljøer (Azure ATP-stakken).
- Og meget mere…
Mulighed for opgradering til Microsoft 365 E5 Compliance
Tilkøbspakke til Microsoft 365 E3, der kombinerer Office 365 Advanced Compliance (kr. 50,30) og Azure Information Protection P2 (kr. 37,80).
Den er designet til at hjælpe de sikkerhedsansvarlige medarbejdere med at gennemføre løbende risikovurderinger med en overensstemmelsesscore på tværs af Microsoft Cloudtjenester, klassificere og beskytte følsomme data automatisk og effektivt reagere på lovgivningsmæssige anmodninger ved hjælp af kunstig intelligens (AI).
Den samlede Microsoft 365 E5 Compliance pakke kan fås med ca. 30% rabat for kr. 62,90. Denne pakke er dog også kun tilgængelig som tillæg til Microsoft 365 E3.