Microsoft Planner er et værktøj, som er en del af Office 365. Planner gør det nemmere at planlægge og afvikle opgaver for teams på tværs af organisationen, og gør det nemmere for den enkelte medarbejder at bevare overblikket i en travl hverdag.
Microsoft Planner er et samarbejdsværktøj, der minder meget om populære online samarbejdsværktøjer som f.eks. Trello og Podio. Det giver et flot og overskueligt grafisk overblik over de forskellige projekter, de tilhørende opgaver, hvem der skal løse dem og hvilken status og fremdrift, opgaverne har.
Du kan få et overblik over mulighederne med Microsoft Planner her. Efter videoen kan du læse mere om, hvad Microsoft Planner kan tilbyde dig i din hverdag.
Fra startsiden på Planner kan du se, hvilke teams du er medlem af og hvad status er på de enkelte projekter, som hvert team udfører. Fra startsiden kan du åbne en overbliksside, der viser alle opgaverne for det enkelte projekt. Visningen af opgaverne kan organiseres i forskellige ”spande”, alt efter enten opgavetype eller hvordan I nu har arrangeret opgaverne. For det enkelte team bestemmer selv, hvordan de organiserer visningen og hvert enkelt medlem kan trække opgaverne rundt mellem de forskellige spande efter behov.
Visningen af spande kan også ændres, så du f.eks. kan se, hvem der sidder med hvilke opgaver i projektet eller efter hvor langt opgaven er kommet. Hvert enkelt teammedlem kan kommentere på eller blive bedt om at hjælpe til med opgaven ved hjælp af kommentar-området på opgaven. Derved samles alle informationer, kommunikation og dokumenter, der hører til den pågældende opgave.
Medlemmerne af de forskellige opgaveteams kan nemt starte en konversation med hinanden ved at klikke på billedet på det teammedlem, de vil have fat i. Opgaver i projektet kan nemt tildeles til de enkelte teammedlemmer ved at trække billedet af dem ned på en opgave i en af de ”spande”, der er i projektet.
Du kan også ændre visningen af opgavespandene, så de vises sorteret efter hvilket teammedlem, der sidder med opgaven. Fra denne visning er det nemt at trække opgaverne rundt mellem de enkelte medlemmer, ved simpelthen at trække opgaven fra et medlem til et andet.
På samme måde er det nemt at tilføje dokumenter og andre informationer til opgaven ved at åbne opgaven. Dokumenter hentes kan tilføjes fra SharePoint, OneDrive eller fra en lokal placering på din egen computer. Vælges det sidste, overføres dokumentet til SharePoint. Opgavetilknytningen bevares, så det også er muligt at tilgå opgaven fra de enkelte dokumenter. Derved bevares historikken og eventuelle kommentarer fra andre teammedlemmer for eftertiden.
Ved hjælp af en særlig grafisk visning i hvert projekt, kan hvert enkelt teammedlem nemt få overblik over, hvem der udfører hvilke opgaver og hvilken status de enkelte opgaver har. En særlig status-cirkel – der også vises for hvert projekt på startsiden af Microsoft Planner – giver et komplet overblik over, hvor langt I er med projektet.
Ud fra længden på de enkelte teammedlemmers opgavebjælker, er det nemt at se, hvem der mangler at komme i mål med deres del af opgaven. Så kan andre medlemmer af teamet nemt få øje på, hvor de kan hjælpe til, så teamet kan komme i mål med opgaven inden deadline.
Du kan altid få opdaterede informationer om status og statusændringer på de enkelte projekter eller opgaver via mail-opdateringer. Du kan også tilgå, følge med i og arbejde med projekter og opgaver fra både tablet og mobil. På den måde kan du hurtigt få et overblik over din dag, ændre opgaveprioriteringer, svare på spørgsmål eller kommentere på de enkelte opgaver og projekter.
For at få adgang til Microsoft Planner, skal I have et Office 365 Enterprise E1–E5, Business Essentials, Premium eller Education abonnement på Microsoft Office 365. Planner er en tjeneste i skyen på samme måde som Microsoft Sway, men vil også komme som app til din smartphone.
Den moderne arbejdsplads er forankret i skyen og den digitale verden. En verden hvor mennesker og teknologi arbejder problemfrit sammen og derfor kan opnå mere og skabe bedre resultater.
Udfyld formularen og fortæl os om de udfordringer du står over for, eller muligheder du vil udforske. Vi er sikre på at vi kan hjælpe.
Michael Kjærgaard Jensen
Partner
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.