fbpx

Beskyttelse mod cybercrime

Betal, eller vi blokerer dit it-system !

Er din virksomhed beskyttet mod cybercrime?

​​​​​​​Det vurderes at cyberangreb er en af de største trusler mod Danske interesser. Truslen gælder både organisationer, virksomheder og privatpersoner.

Afpresning eller spionage

Pengeafpresning eller spionage i forbindelse med hackerangreb er blevet mere almindeligt i dag.

Truslen kommer fra organiserede netværk på tværs af landegrænser og digitaliseringen har åbnet en ladeport for nye trusler og cyber-kriminalitet, der kan sende både små og store virksomheder i knæ.

Falske e-mails er (stadig) et stort problem
De fleste har prøvet det. At modtage en e-mail, hvor afsenderen forsøger at franarre dig personlige oplysninger. Det er især et problem når afsenderen udgiver sig for at være en person i din egen organisation fx din direktør.

s

Aktuel trusselsvurdering

De Danske myndigheder vurderer at cyberangreb er en af de største trusler mod Danske interesser.

Uanset størrelsen eller typen af din virksomhed, bør du forholde dig til konsekvenserne af virksomhedens eventuelle digitale sårbarheder, helt på linje med at du forholder dig til, om der er tilstrækkelig god lås på din hoveddør m.m.

Center for Cybersikkerhed, som er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, vedligeholder en aktuel trusselsvurdering på deres hjemmeside.

Vil du også have hjælp til at beskytte dig mod cybercrime?

Kontakt os i dag for en uforpligtende dialog om mulighederne for beskyttelse mod cybercrime.

En JDM-medarbejder vil tage kontakt til dig for at aftale et tidspunkt for en dialog.

Råd og anbefalinger

Anbefalinger til dit forsvar
  • Erkend at der en risiko. Læs eventuelt førnævnte dokument fra Center for Cybersikkerhed. Truslen er reel.
  • Invester i it-sikkerhed. Passende beskyttelse er desværre ikke gratis. Hvis du ønsker at gøre en forskel må du erkende at det skal afspejles i budgettet.
  • Oplys dine medarbejdere. Du kan beskytte dine data og it-systemer med gode sikkerhedsløsninger, men i sidste ende afhænger meget af de mennesker, der bruger systemerne.
  • Hold systemer opdaterede. De fleste sikkerhedshuller findes i ældre udgaver af software. Producenten lukker hullerne i takt med at sårbarheder kommer til deres kendskab, men det er dit ansvar at opdateringerne rent faktisk installeres.
  • Tag et skridt af gangen. Det værste du kan gøre, er ikke at gøre noget. Selv en lille indsats eller investering kan være et vigtigt skridt på vejen.

Savner du overblik anbefaler vi at du starter med en sikkerhedsaftale. Den indeholder bl.a. en årlig risikovurdering. Den giver dig overblik over eventuelle mangler og estimerede omkostninger, samt anbefalinger til prioritering af indsatser.

Læs mere her: JDM Sikkerhedsaftale

Praktiske råd til den it-ansvarlige
  • Anvend et holistisk syn på sikkerheden. Tænk over at angrebsfalden i dag er større og at du både skal tænke på perimeter-, enheds- og dokumentbeskyttelse (se mere: link til ”Det moderne trusselsbillede”)
  • Brug en firewall, der understøtter automatisk opdatering og threat-management. Se mere om vores kurser i firewall her (… jesper, sæt link til undervisning i sikkerhedssystemer)
  • Brug et anerkendt antivirusprogram med automatisk opdatering og suppler med 2. generations trusselsværktøj, der beskytter dine data imod angreb, som antivirusprogrammer ikke kan blokere.
  • De fleste trusler kommer via e-mail. Overvej at lade mail og vedhæftede filer blive scannet for avancerede trusler inden de åbnes af brugerne. Her kan Advanced Threat Protection (ATP) systemer hjælpe.
  • Tænk over hvordan du holder brugernes systemer opdaterede. Fx styresystem, webbrowser og øvrige apps.
  • Overvej at anvende Windows 10 Enterprise. Den mest sikre Windows udgave til dato. Læs mere (link til Windows 10 Enterprise)
  • Hvis du benytter trådløst internet, så slå kryptering til – ellers kan andre kigge med eller misbruge din internetforbindelse. Vælg stærk kryptering. Tilbyder du internetadgang til gæster i huset, så opret en særskilt wifi zone til formålet.
  • Brug en sikker backupløsning, der tager sikkerhedskopier i flere versioner. Simple backup metoder, der blot afspejler dine data i en kopi kan ikke hjælpe dig ved fx ransomware angreb. Tag også backup at dine data i cloud, fx Office 365. Microsoft passer godt på dine data, men der er tilfælde hvor en ekstra backup er nødvendig.
Praktiske råd til it-brugere
  • Brug opdaterede versioner af dit styresystem, din webbrowser og øvrige apps og aktiver automatisk opdatering. Hvis ikke din it-afdeling automatisk sørger for at vedligeholde software på din pc, bør du selv gøre det.
  • Vær kritisk når du anvender WiFi i det offentlige rum. Det er ikke nødvendigvis sikkert, da du ikke ved hvem, der står bag det udstyr du kobler dig på (risiko for ”man-in-the-middle” angreb).
  • Vær ekstra opmærksom, når du åbner vedhæftede filer. De kan indeholde virus. Pas især på filer med underlige eller lokkende navne. Også hvis de kommer fra nogen, du kender.
  • Vær kritisk når du modtager mail, der beder dig indtaste oplysninger om dig selv eller beder om overførsel af penge. Det gælder også (eller måske især) hvis beskeden kommer fra din chef. Ring og få bekræftelse inden du gør noget.
  • Hold dig opdateret med ”Mit digitale selvforsvar”. Det er en App, der er udviklet og vedligeholdes i samarbejde mellem Forbrugerrådet, TrygFonden og det kriminalpræventive råd. Hent den her: https://taenk.dk/aktiviteter-og-kampagner/apps-fra-forbrugerraadet-taenk/app-mit-digitale-selvforsvar
  • Brug din sunde fornuft. Selvom der er styr på alt det ovenstående, skal du forholde dig kritisk til de netsteder, du besøger og de mails du får.

Få en sikker og guidet rejse til cloud

JDM er din garanti for en sikker, guidet og vellykket rejse til cloud. Vi tager udgangspunkt i Microsofts velafprøvede metoder, som giver dig en standardiseret og anerkendt proces. Derved har du fuld tryghed for at komme rigtigt fra start og sikkert i mål.

JDM’s tilgang til cloudrejsen

Vores metode for en sikker rejse til cloud handler ikke kun om vejen mod målet. Den handler også om efterfølgende vedligehold og opdatering, der sikrer den fortsatte værdi af løsningen.

Få en hybrid og fremtidssikret arbejdsplads

Begrebet ”Den hybride arbejdsplads” dækker over alle de cloudbaserede løsninger og teknologier, der understøtter nutidens digitale virksomheder og medarbejdere i hverdagen. Det er en fleksibel arbejdsmodel, designet til sikkert og stabilt at kunne udføre sit arbejde effektivt, både på og uden for kontoret.

JDM’s tilgang til den hybride arbejdsplads

Uanset hvad vi hjælper dig med, ser vi det i en større sammenhæng og kan komme hele vejen rundt om jeres it-behov med fokus på fleksibilitet, sikkerhed, samarbejde og procesoptimering.

Vi er eksperter i Microsoft Cloud og specialister hele vejen rundt om den hybride arbejdsplads​

JDM er all-in på cloud. Og vi er all-in på Microsoft. Med mere end 15 års erfaring kan vi dog også stadig hjælpe med klassiske og hybride løsninger på tværs af hele Microsofts økosystem.

Pin It on Pinterest