fbpx
En Kollega der forklare sin kollega hvad man kan gøre hvis man vil fortryde en mail

Sådan fortryder du en mail,
du har sendt til en kollega

Har du sendt en mail, som du fortryder, har du mulighed for at tilbagekalde den og erstatte den med en anden mail med Outlook 365. Det kræver dog, at både du og modtageren er ansat i samme firma, anvender Microsoft Exchange som mailserver, og at modtageren ikke har nået at åbne mailen, inden du sender erstatningen.

Du har sikkert prøvet det utallige gange. Fået skrevet en mail, du fortryder eller finder en graverende fejl i, lige netop som du har klikket på Send-knappen. Det er ikke alene ærgerligt, det kan ligefrem være katastrofalt. Hvad gør du? Jo, har du Outlook 365 eller enhver anden tidligere udgave af Microsoft Outlook tilbage til 2007, og arbejder I begge i det samme firma, har du mulighed for at forsøge at tilbagekalde og erstatte mailen med en anden.

Du kan altid forsøge

For du kan kun forsøge. Der er ingen garantier. Det kræver som allerede nævnt både, at du og modtageren er ansat i samme organisation, og at denne anvender Microsoft Exchange som mailserver. Så har du sendt en mail til en kollega, som du fortryder, har du altså muligheden for at fortryde. Er mailen sendt til en modtager uden for jeres organisation, har du ikke mulighed for at tilbagekalde og erstatte den – endskønt Outlook lader dig gøre det. Du kan heller ikke fortryde og erstatte mailen, hvis modtageren allerede har nået at åbne mailen. Så fanger bordet.

Tilbagekald denne meddelelse ligger nu i Flyt-gruppen efter den seneste opdatering af Microsoft Outlook 365.

gratis ebog

9 myter om Microsoft 365 og skyen

Når du overvejer at drive din forretning fra skyen, skal du kunne skille fakta fra fiktion.

  • Klik på Sendt post-mappen i mapperuden til venstre i Microsoft Outlook-vinduet.
  • Find den meddelelse, du viltilbagekalde, og åbn den ved at dobbeltklikke på den. Det er ikke nok, du får den vist i læseruden.
  • Klik på Meddelelse-fanen og derefter på Flere flyttehandlinger-knappen i Flyt-gruppen. Vælg Tilbagekald denne meddelelse i genvejsmenuen.
  • Nu åbnes Tilbagekald denne meddelelse-vinduet. Her kan du vælge enten at slette ulæste kopier af mailen eller erstatte dem. Vælg Slette ulæste kopier af dennemeddelelse og erstatte den med en ny meddelelse-feltet og klik på OK-knappen.
  • Nu åbnes den oprindelige mail, som du så kan rette til og sende igen ved at klikke på Send-knappen.

Hvad du også kan bruge denne funktion til

Som du kan se, er chancerne for at tilbagekalde en mail, du har fortrudt, ikke særlig stor. I hvert fald ikke inden for normal arbejdstid. Men sidder du hjemme og besvarer mails fra kollegaerne om aftenen, er der straks bedre muligheder for, at du kan nå at bruge funktionen, hvis du qua det sene tidspunk, ikke har fået formuleret dig helt knivskarpt. En anden, og måske mere anvendelig brug af denne funktion, er, hvis du har behov for at sende den samme meddelelse til flere forskellige modtagere med næsten samme ordlyd. Eller kan genbruge en gammel mail som skabelon for en ny. Så kan du finde den originale mail i Sendt post-mappen, dobbeltklikke for at åbne den og derefter klikkepå Flere flyttehandlinger-knappen i Flyt-gruppen. Men denne gang klikker du på Send denne meddelelse igen i genvejsmenuen. Så åbnes den oprindelige mail igen, og du kan udskifte modtagerne og redigere i den, inden du sender den på ny. Det sparer dig for endel copy-paste-arbejde. Men husk: Er din oprindelige mail et svar på en tidligere mail, skal du også lige huske at slette den gamle mailtråd i bunden af mailen, inden du genbruger den.

Vi samler på glade kunder

Mød vores kunder

”Vi har i flere år arbejdet sammen med JDM, og vi er glade for den sparring og vejledning vi får.”

Niclas Pedersen

IT Driftchef, Wash World

”Vi var på udkig efter en it-partner, som vi kunne opbygge et langsigtet samarbejde med. Den partner fandt vi i JDM.”

Denis Lewinsky

CEO, Dansk Tandforsikring

”Vi var på udkig efter en it-virksomhed, som havde vores behov som kernekompetence, og det fandt vi hos JDM.”

Arne Sivebæk

CFO, STOK Emballage

Nyheder

Seneste artikler

Hold din computer sikker derhjemme

Hold din computer sikker derhjemme

Vigtige ting du skal vide som forberedelse til Windows 11 – Hvis en virksomhed ikke forbereder sig kan de ende med uventet nedetid.

7 grunde til at din virksomhed har brug for en firewall

7 grunde til at din virksomhed har brug for en firewall

I dag er virksomheder mere end nogensinde tidligere forbundet på global skala. Langt de fleste virksomheder har forbindelse til internettet, hvilket gør det meget lettere at udføre mange opgaver og forretningsfunktioner.

Få en sikker og guidet rejse til cloud

JDM er din garanti for en sikker, guidet og vellykket rejse til cloud. Vi tager udgangspunkt i Microsofts velafprøvede metoder, som giver dig en standardiseret og anerkendt proces. Derved har du fuld tryghed for at komme rigtigt fra start og sikkert i mål.

JDM’s tilgang til cloudrejsen

Vores metode for en sikker rejse til cloud handler ikke kun om vejen mod målet. Den handler også om efterfølgende vedligehold og opdatering, der sikrer den fortsatte værdi af løsningen.

Få en hybrid og fremtidssikret arbejdsplads

Begrebet ”Den hybride arbejdsplads” dækker over alle de cloudbaserede løsninger og teknologier, der understøtter nutidens digitale virksomheder og medarbejdere i hverdagen. Det er en fleksibel arbejdsmodel, designet til at gøre medarbejderen i stand til sikkert og stabilt at kunne udføre sit arbejde effektivt, både på og uden for kontoret.

JDM’s tilgang til den hybride arbejdsplads

Uanset hvad vi hjælper dig med, ser vi det i en større sammenhæng. Derved kommer vi hele vejen rundt om jeres it-behov med fokus på fleksibilitet, sikkerhed, samarbejde og procesoptimering.

Vi er eksperter i Microsoft Cloud og specialister hele vejen rundt om den hybride arbejdsplads​

JDM er all-in på cloud. Og vi er all-in på Microsoft. Med mere end 15 års erfaring kan vi dog også stadig hjælpe med klassiske og hybride løsninger på tværs af hele Microsofts økosystem.

Pin It on Pinterest

Share This